Minnesdag för Förintelsen


På förmiddagen var det en gammal herre som berättade om förintelsen, han hade själv upplevt det så det var spännande även om man knappt hörde vad han sa pga några idioter som satt bakom oss och gjorde narr av honom.
Efter lunchen skulle vi på något super pass på friskis som var på över 2 timmar långt.
Är lite utmattad efteråt, men det känns ändå jävligt gött!




Varför dom tog upp just förintelsen var för att 27 januari 1945, så befriade dom Auschwitz.
Så den 27 Januari är en Minnesdag för denna händelsen.
Jag kan säga er att jag var med i ett projekt för 2 år sen om just andra världskriget och vi åkte iväg på en resa i Polen och i Tyskland, då vi besökte olika konsentrationslägren. och besökte då Auschwitz bla. Det var riktigt mäktigt att se, men samtidigt tänkte man på hur illa det borde varit för dom som hölls tillfångna där.
På bilden nedanför så ser man i det nedersta högra hörnet en stållina. Innanför den så var det grusat och om man gick på det grusade så sköts man ihjäl. 

Jag är väldigt förbluffad över dom som överlevde det här och sedan efteråt kunde leva ett normalt liv. Helt otroligt!
 


Ingången till Auschwitz- Arbeit Macht Frei står det i bakgrunden

Stängslet runt Auschwitz

Ingången till Birkenau

Våran minnesstund i Ravensbrück




Ska snart ge mig av till stallet. Är hopplektion ikväll och för mig är det gratis!
Har snackat med han som äger stallet där jag rider och han sa att han skulle bjuda mig ;) haha
Have a nice day!/Sanne



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0